TT_Melatoniini_ja_Melat1.9mg_270x270pix

Melatoniini auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa ja lieventää aikaeron vaikutuksia

Ihmisten unentarve vaihtelee suuresti. Unettomuus voi ilmetä päivän aikaisena väsymyksenä, uneliaisuutena ja huonona keskittymiskykynä.

Unettomuus on yleinen ilmiö, 40 % ihmisistä ei ole tyytyväisiä unensa laatuun ja unettomuus koskettaa yli miljoonaa suomalaista. Unettomuuden oireina voivat olla nukahtamisongelmat, tiheä herääminen öisin ja katkonainen uni nukahtamisvaikeuksineen sekä huono unen laatu.

Ravinnolla on vaikutus unettomuuteen. Liiallinen alkoholin nauttiminen häiritsee yöunta, samoin liiallinen kahvin tai muiden kofeiinipitoisten juomien nauttiminen varsinkin iltaisin. Alkoholin on havaittu vaikeuttavan syvän unen vaihetta, jonka arvellaan olevan tärkeä osa unta. Unettomuutta voi aiheuttaa myös myöhään illalla syöty raskas ja huonosti sulava ruoka.

Ajoissa katkaistu unettomuuskierre on elintärkeää ihmisen normaalille toimintakyvylle. Nukahtamista voi helpottaa monella tavalla. Tuntia ennen nukkumaanmenoa annosteltuna pitkävaikutteinen melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa ja vaikuttaa koko yön.  Melatoniinin käyttö ei aiheuta riippuvuutta.

Lisätietoa melatoniini-valmisteista:
Leader Pitkävaikutteinen Melatoniini 1 mg (100 tabl)
Leader Vahva Pitkävaikutteinen Melatoniini 1,9 mg (80 tabl)

Lähde: THL